Blokka i Mekvegen 13 inneholder legesenter i sokkel + 4 boligetasjer med trygdeleiligheter. Alle leiligheter har sørvendt veranda med utsikt over Moldefjorden.
Det er heis til alle etasjer i bygget, med utgangsmulighet både på bakkeplan mot sør i sokkel på veg til butikken og ut til hovedinngang på 3. leilighetsplan nordover til garasjer, boder og parkeringsplasser. Størrelsene varierer fra 50 - 65 kvm, noen få av endeleilighetene har 2 soverom, et par av leilighetene er tilpasset rullestolbruker. Brannvarslingsanlegget har direkte varsling til brannvesenet.
Leilighetene har egen inngangsdør inn fra en felles adkomstgang. De inneholder: 1 eller 2 soverom, bod, bad med plass til vaskemaskin, stue og kjøkken i åpen løsning for de minste leilighetene, adskilt kjøkken for de største.
Søknadsbehandling og tildeling håndteres av Molde kommune.
Ta kontakt med boligkontoret i din kommune
Bor du allerede i en av disse utleieboligene?
BOTID
Det inngås vanligvis langtidskontrakter i trygdeboligene. Det er anledning for gjenlevende ektefelle å ta over leiligheten dersom opprinnelig leietaker havner på institusjon eller går bort. Det må i tilfelle inngås ny kontrakt i riktig navn og nytt medlemskap og depositum må innbetales av gjenlevende ektefelle.
BRANNSIKRING
I leilighetene er det røykvarsler og brannslanger. Røykvarsleren må ikke demonteres eller flyttes. Den bør testes minst 1 gang i året ved å trykke på testknappen. Hvis det kommer svake pipelyder fra varsleren eller den ikke gir tydelig signal ved test – gi beskjed til utleieansvarlig som sørger for at ny varsler blir montert. Brannslangen bør rulles ut 1 gang i året og sjekkes for lekkasjer.
I enkelte leiligheter står det brannslukningsapparat. Disse må oppbevares lett tilgjengelig, og vi må få beskjed dersom det er noe feil med apparatet – evt trenger oppfylling.
Noen av trygdeboligene er utstyrt med brannteppe som tilleggsutstyr – der skal brannteppet bli igjen i leiligheten ved utflytting.
Oppstår det brann – ring 110 og varsle naboene dine slik at de kommer seg ut av bygget. Evt trykk på trygghetsalarmen dersom du har en slik.
Trygdeboligene i Mekvn 13 har automatisk direktevarsling til brannvesenet. Dersom automatisk direktevarsling igangsettes uten at det brinner – vær rask og ring 71 19 18 00 og si fra at det ikke er brann. (For eksempel ved mye røykos ved matlaging).
DEPOSITUM
Innbetalt depositum er sikkerhet for skyldig husleie, manglende nøkler, nedvask eller skade på leiligheten.
DYREHOLD
Det er ikke lov å ha hund eller katt i utleieboligene. Brudd på forbudet er oppsigelsesgrunn.
Dersom det ved utflyttingskontroll oppdages skader og ekstra slitasje som er blitt påført leiligheten på grunn av dyrehold må dette erstattes av leietaker. Eksempler på det kan være maling/utskifting av dører, dørkarmer og vinduskarmer som har skrapemerker. Det kan være utskifting av gulv/gulvlister/gipsplater pga urin/lukt/insekt.
FRAMLEIE
Leietaker har ikke anledning til å la andre ta over leiligheten, eller leie ut deler av leiligheten til andre.
SAMBOERBRUDD
Dersom samboerskap opphører og kontrakten står på den som flytter ut må gjenboende samboer inngå ny leiekontrakt, være MOBO medlem og betale inn nytt depositum. Det vil ikke bli gjennomført utflyttingsbefaring i det tilfellet slik at gjenboende samboer tar over ansvaret for leilighetens tilstand ved neste utflytting.
VEDLIKEHOLDSPLIKT
I og med at det vanligvis er langtids leiekontrakt i trygdeboligene har leietakerne et større ansvar for å foreta oppussing på egen kostnad enn i kortvarige leieforhold. Gjelder for eksempel maling av vegger. Det er også anledning til å legge parkett i stedenfor belegg, men alle endringer skal godkjennes av utleieansvarlig. Dersom leietaker maler/velger materialer som avviker fra stiftelsens anbefalinger, kan stiftelsen pusse opp igjen for leietakers regning i forbindelse med utflytting. Slik oppussing kan gjøres mens oppsigelsestiden løper. Det betales husleie til leiligheten er satt tilbake til godkjent stand.
Leietaker har også ansvar for å skifte lyspærer, lysrør, pakninger på kraner og jevnlig smøring av dør- og vindushengsler, samt dørlåser. Sluker, vannlåser, ventiler og kjøkkenventilator må rengjøres og ettersees med jevne mellomrom.
Dersom det blir andre problemer med for eksempel varmekabler, vindu/ytterdør, varmtvannstank, hovedavløp og sikringsskap i leilighetene så ta kontakt med utleieansvarlig i kontortiden. Dette gjelder også hvis det blir tegn til fukt/lekkasje.
Dersom det skjer akutte problemer på helg må leietaker bestille rørlegger eller elektriker direkte dersom det er nødvendig for at leiligheten skal være beboelig eller for å unngå skader på leilighet/bygg.
FORSIKRING
Stiftelsens forsikring dekker bare bygget. Ekstrautgifter på grunn av skaden som for eksempel skader på private møbler/ eiendeler som følge av røykskade/vannlekkasjer må dekkes av leietakers innboforsikring.
Leietaker må ha/tegne egen innboforsikring. Medlemstilbud finner du på: www.forsikringformedlemer.no
KONTAKTPERSON UTLEIE
eva.vaaagen@mobo.no tlf 480 65779 I kontortidenfra kl 0900-1600. Evt Mobo sin hovedtelefon: 71 25 93 00 og vent på svar.
OPPHENG AV BILDER
I utleieboligene er det i hovedsak gips og murvegger. Det er lov å henge opp mindre bilder og lamper ved bruk av stifter/skruer. I de leilighetene det er satt opp en lang billedlist i tre så skal bilder osv henges opp på den.
Det er ikke lov å henge opp så tunge bilder/speil/tv/skap at man må bruke murplugger eller ekspanderende opphengsskruer.
Det er ikke lov å skru noe inn i baderomsveggene, ikke kroker, ikke hyller.
Bruk sugekopp kroker eller kroker med dobbeltsidig tape. Når du flytter ut skal rester etter dobbeltsidig tape eller andre tape/klistremetoder være ordentlig fjernet.
Dersom det generelt er for lite oppheng på badet – ta kontakt med utleieansvarlig som vurderer om stiftelsen skal montere opp flere knagger som skal være der permanent.
VENTILASJON
Leilighetene har mekanisk ventilasjon med avtrekk fra bad og kjøkken. Friskluftstilførsel skjer gjennom spalteventil i vinduer og i noen tilfeller ventil på vegg.
For å sikre god luft i leiligheten og forhindre fuktskader/sopp/mugg er det viktig at det kommer frisk luft inn i leiligheten og at luften sirkulerer. Ventiler i vindusrammer skal være åpne – dette for å sikre nok lufttilførsel til leiligheten. Dersom alle ventiler og vinduer er lukket så vil den luften kjøkkenviften behøver bli trukket inn igjennom pakninger rundt vinduer og verandadør og føre til kald trekk langs vegger/gulv.
Fettristen i kjøkkenvifta må rengjøres jevnlig – minst annenhver måned for å fungere ordentlig og unngå brannfare.
Lufting av baderom er viktig, ventil må åpnes og i de leilighetene der kjøkken og bad er koblet på samme luftekanal skal kjøkkenvifta settes på fullt før du går i dusjen – og gjerne stå på en stund etterpå for å fjerne damp/fukt. Ventil på badet må åpnes helt (skru ut lokket) og støvsuges minst et par ganger i året.
Det skal ikke henges opp våte klær til tørk inne i leiligheten uten at det er god lufting i rommet.
Pass på god utlufting gjennom ventiler/vinduer på soverom. Gardiner må ikke være fordratt på dagtid. Dersom det ligger fukt på vindu/karm tyder det på for dårlig lufting. Dette ødelegger vinduskarm og kan føre til helsefarlig mugg/sopp i soverommet.
NEDVASK VED UTFLYTTING
Se egen link
NØKLER
Dersom du mister en nøkkel skal utleier varsles på førstkommende arbeidsdag og det må bestilles ny nøkkel.
Leilighetene har systemlåser og nøkkel må bestilles på særskilt skjema hos MOBO. Det må påregnes 1-2 ukers leveringstid på ny nøkkel . Det er anledning å bestille ekstra nøkler til pårørende/hjemmesykepleie. Dette gjøres på eget skjema som fås hos Mobo. Nøklene hentes og betales hos nøkkelfirmaet.
Det skal leveres inn samme antall nøkler ved utflytting som ble utlevert ved innflytting, dersom nøkkel er blitt borte i løpet av botiden uten at utleier ble varslet/ny nøkkel bestilt - kan utleier skifte lås på leietakers regning.
Det er ikke anledning å bytte ut låsen til annen type/systemnr/firma enn det som står i døren fra før.
Vi anbefaler at det oppbevares en ekstranøkkel hos slekt eller venn. Vi har tilgang på hovednøkkel som kan benyttes til nødopplåsing hvis noen av våre ansatte er tilgjengelig når behovet oppstår, men tjenesten er ment som ”siste utveg” og er priset deretter. Prisen er høyere på helg enn i arbeidstiden så hvis man har mistet nøkkelen men kan bo hos kjente gjennom en helg og vente med å bestille opplåsing til mandag morgen så vil prisen være lavere.
OPPSIGELSE TRYGDEBOLIGER
Oppsigelse av trygdebolig skal meldes skriftlig innen den 1. i mnd 3 måneder før utflyttingsdato. Dersom det er ønske om raskere avslutning av leieforholdet ta kontakt med utleieansvarlig for informasjon.
Det er Molde kommune som har ansvar for å finne ny leietaker til tomme leiligheter – utflytter/utflytters pårørende må påregne at det må betales husleie i hele oppsigelsestiden.
OPPUSSING
Dersom leietaker ønsker å pusse opp et rom må det søkes om og evt fargevalg må godkjennes av utleieansvarlig.
Våre standardfarger er Kalk og Hvit Comfort men det er også brukt andre farger i de forskjellige boligene. Dette avtales med utleieansvarlig.
PLENKLIPPING
Utføres av vaktmester.
SNØMÅKING
Brøyting av felles veier, parkering og innkjørsler utføres av innleide firma.
Håndmåking av inngangsparti og foran garasjeport må gjøres av leietakerne. Brøyter kjører igjennom feltet en gang på morgen for å åpne for nødvendig kjøring, snørydding av området skjer seinere på dag. Det er viktig at det ikke står biler i gata/foran garasjer når brøyting skal foretas.
TV-TILBUD OG INTERNETT
Stiftelsen Molde og Pensjonistboliger har kollektivt TV- tilbud fra Telenor. Det utleverte utstyret er stiftelsens – og må stå igjen i leiligheten ved utflytting. Ved problemer med tv-kanalene så ta kontakt med Telenor på tlf 915 09 000. TV-utstyret består av dekoder med fjernkontroll, strømledning og antenneledning.
Det er anledning å bestille internett og/eller flere TV-kanaler som privat avtale. Dette blir i tilfelle fakturert den enkelte direkte fra leverandøren.
Selv om det er Telenor som eier anlegget kan det fritt velges internett fra andre internettleverandører i forbindelse med telefonabonnement . Utstyr til dette må leietaker koste selv.
UTLEIEANSVARLIG
eva.vaaagen@mobo.no tlf 480 65779 I kontortiden.
Evt Mobo sin hovedtelefon: 71 25 93 00.
VAKTMESTERTJENESTER
Utleieboligene er tilknyttet Mobo Eiendomsservice AS.
De sørger for plenklipping, utvendig vedlikehold og evt småreparasjoner i leiligheten.
Vaktmesterbehov for utleiers ansvar skal bestilles via utleieansvarlig.
VAKTMESTERTJENESTER – PRIVATE OPPDRAG
Dersom leietaker ønsker å bestille privat hjelp fra vaktmester enten for nedvask ved utflytting, for evt å utføre de vedlikeholdspliktene som påligger leietaker, eller til andre oppdrag så vil det bli fakturert etter medgått tid.
Bestilles på tlf 904 12775 vaktmester@mobo.no
VEDLIKEHOLD
Stiftelsen har ansvar for utvendig vedlikehold. Si fra hvis noe er ødelagt og må repareres.
SØPPEL
Som leietaker skal du sortere søppel i de kategoriene som alle innbyggere i Molde er pålagt: matavfall, plast, papir, glass/metall og restavfall. Matavfall og restavfall pakkes godt inn. Restavfall tømmes sjelden – så det er viktig at det ikke finnes matavfall i restavfallet. Søppelet presses godt sammen i kontainerne. Pappesker tråkkes flate før de legges i konteiner, plastavfallet skal være noenlunde rengjort. Klær/tekstiler leveres i Fretex konteinere. Malingsrester/brennbart/kjemikalier leveres til godkjent renovasjonsselskap. Møbler/interiør leveres til godkjent renovasjonsselskap.
Ved innflytting og utflytting blir det ofte mye ekstra søppel, det skal ikke legges i dunkene, men leveres til renovasjonsselskapet sitt deponi.
ALLE leietakere og deres familier har felles ansvar for at det holdes orden i og omkring leilighetene.
Det er ikke tillatt å sette fra seg møbler og andre private eiendeler i fellesganger eller andre fellesarealer.
TILLITSVALGT
Beboerne i stiftelsen har anledning å velge en tillitsvalgt som representerer beboerne i stiftelsen sitt styre. Tillitsvalgt går på omgang mellom de forskjellige lagene i MOP i 2 års sykluser. Styret for øvrig består av medlemmer utpekt av Mobo og av Molde kommune.
VIKTIG Å HUSKE PÅ VED UTFLYTTING
Eller kopier e-post:
mobo@mobo.no
Eller kopier telefonnummer:
71 25 93 00