BOTID
Botiden i ungdomsboligene er inntil 5 år.
Det er anledning til å søke om forlenget botid dersom det er spesielle årsaker til at man ikke kan flytte ut etter makstiden.
Alvorlig sykdom, påbegynt utdanning og husbygging kan i enkelte tilfeller kvalifisere til utvidet botid.
BRANNSIKRING
I leilighetene er det røykvarsler og brannslanger. Røykvarsleren må ikke demonteres eller flyttes. Den bør leietaker teste årlig ved å trykke på testknappen. Dersom den ikke piper eller det kommer svake pipelyder fra varsleren gi beskjed til utleieansvarlig som sørger for at det blir montert ny varsler.
Brannslangen rulles også ut 1 gang i året og sjekkes for lekkasje.
DEPOSITUM
Innbetalt depositum er en sikkerhet for skyldig husleie, manglende nøkler, nedvask eller skade på leiligheten.
DYREHOLD
Det er ikke lov å ha hund eller katt i utleieboligene. Brudd på forbudet er oppsigelsesgrunn.
Blir det ved utflytting oppdaget skader og ekstra slitasje som er påført leiligheten på grunn av dyrehold må dette erstattes av leietaker. Eksempler på det kan være maling/utskifting av dører, dørkarmer og vinduskarmer som har skrapemerker. Det kan være utskifting av gulv/gulvlister/gipsplater pga urin/lukt/insekt.
FRAMLEIE
Leietaker har ikke anledning til å la andre ta over leiligheten, eller leie ut deler av leiligheten til andre.
SAMBOERBRUDD
Dersom samboerskap opphører og kontrakten står på den som flytter ut må gjenboende samboer inngå ny leiekontrakt, være MOBO medlem og betale inn nytt depositum. Det vil ikke bli gjennomført utflyttingsbefaring i det tilfellet slik at gjenboende samboer tar over ansvaret for leilighetens tilstand ved neste utflytting.
VEDLIKEHOLDSPLIKT
Leietaker har ansvar for å skifte lyspærer, lysrør, pakninger på kraner. Dør- og vindushengsler skal smøres jevnlig, det samme gjelder dørlåser slik at alt fungerer best mulig. Løsner skruer i skaphengsler eller stikk-kontakter så må disse skrues til så snart det blir oppdaget for å unngå at hengsler og deksler blir ødelagte. Sluker, vannlåser, ventiler og kjøkkenventilator må også rengjøres og ettersees med jevne mellomrom.
Spør gjerne hvis du trenger tips til hvordan dette best kan gjøres.
Dersom det blir andre problemer med panelovner, avløp, kjøkkenvifter, stikk-kontakter eller andre faste installasjoner i leilighetene, så ta kontakt med MOBO. Utleieansvarlig vil bestille nødvendig fagfolk til å utbedre feilen.
Dersom det skjer akutte problemer på helg må leietaker bestille rørlegger eller elektriker direkte dersom det er nødvendig for at leiligheten skal være beboelig eller for å unngå skader på leilighet/bygg.
OPPHENG AV BILDER
I ungdomsboligene er det i hovedsak gips og murvegger. Det er lov å henge opp mindre bilder og lamper ved bruk av stifter/skruer. I de leilighetene det er satt opp billedlist i tre så skal bilder osv henges opp på den.
Det er ikke lov å henge opp så tunge bilder/speil/tv/skap at man må bruke murplugger eller ekspanderende opphengsskruer.
Det er ikke lov å skru noe inn i baderomsveggene, ikke kroker, ikke hyller. Bruk sugekopp kroker eller kroker med dobbeltsidig tape. Når du flytter ut skal rester etter dobbeltsidig tape eller andre tape/klistremetoder være ordentlig fjernet.
Dersom det generelt er for lite oppheng på badet – ta kontakt med utleieansvarlig som vurderer om det skal monteres opp flere knagger eller annet utstyr i leiligheten.
VENTILASJON
Leilighetene har mekanisk ventilasjon med avtrekk fra bad og kjøkken. Friskluftstilførsel skjer gjennom spalteventil i vinduer og i noen tilfeller ventil på vegg.
For å sikre god luft i leiligheten og forhindre fuktskader/sopp/mugg er det viktig at det kommer frisk luft inn i leiligheten og at luften sirkulerer. Ventiler i vindusrammer skal være åpne – dette for å sikre nok lufttilførsel i leiligheten. Dersom alle ventiler og vinduer er lukket så vil luften kjøkkenviften behøver bli trukket inn igjennom pakninger rundt vinduer og verandadør og føre til kald trekk langs vegger/gulv.
Fettristen i kjøkkenvifta må rengjøres jevnlig – minst annenhver måned for å fungere ordentlig og unngå brannfare.
Lufting av baderom er viktig, ventil må åpnes og i de leilighetene der kjøkken og bad er koblet på samme luftekanal skal kjøkkenvifta settes på fullt før du går i dusjen – og gjerne stå på en stund etterpå for å fjerne damp/fukt. Ventil på badet må åpnes helt (skru ut lokket) og støvsuges minst et par ganger i året.
Det skal ikke henges opp våte klær til tørk inne i leiligheten uten at det er god lufting i rommet.
På soverommet er det viktig med god utlufting. Gardiner/persienner må ikke være fordratt hele tiden, det gir dårlig luftsirkulasjon. Dette ødelegger vinduskarm og kan føre til helsefarlig mugg/sopp i soverommet. Fukt på vindu/karm tyder på for dårlig luftsirkulasjon.
FORSIKRING
Bygninger er forsikret. Forsikringen dekker ikke skader på private møbler/eiendeler. Ekstrautgifter leietaker får på grunn av skade må dekkes av leietakers innboforsikring.
Leietaker må ha egen innboforsikring, du finner forsikringstilbud for MOBO medlemmer på: www.forsikringformedlemmer.no
NEDVASK VED UTFLYTTING
Se egen link ang nedvask og utflytting.
NØKLER
Dersom en nøkkel blir borte skal utleier varsles på førstkommende arbeidsdag og det må bestilles ny nøkkel så snart som mulig. Leilighetene har systemlåser og nøkkel må bestilles. Det kan påregnes opp til 1-2 ukers leveringstid på ny nøkkel .
Det er ikke lov til å bytte ut låsen til annen låstype.
Vi anbefaler at en ekstranøkkel oppbevares hos slekt eller venn. Vi har tilgang på hovednøkkel som kan benyttes til nødopplåsing hvis noen av våre ansatte er tilgjengelig når behovet oppstår, men tjenesten er ment som ”siste utveg” og er priset deretter. Prisen er høyere på kveld/helg enn i arbeidstiden så hvis man har mistet nøkkelen men kan bo hos kjente gjennom en helg og vente med å bestille opplåsing til mandag morgen så vil prisen være lavere.
OPPSIGELSE
Oppsigelsestiden er 3 måneder, og må varsles skriftlig innen den 1. i en mnd.
Leiligheten må være tilgjengelig for visning etter avtale under oppsigelsestiden.
OPPUSSING
Dersom leietaker ønsker å pusse opp et rom må det søkes og godkjennes av utleieansvarlig først.
Det stilles krav til håndtverksmessig god utførelse.
PLENKLIPPING
Utføres av vaktmester.
SNØMÅKING
Brøyting av felles veier, parkering og innkjørsler utføres av innleide firma.
Håndmåking av inngangspartier og trapper samt rundt egen bil må gjøres av leietakerne.
Ved stort snøfall er det nødvendig at leietakerne flytter bilene sine ved brøyting på dag/ettermiddag slik at brøyteren får ryddet plassene ordentlig. På natt/morgen brøyter de bare tilkjørsel/hovedveg.
TV-TILBUD OG INTERNETT
Leilighetene har kollektiv grunnpakke-tilbud fra Telenor. Feil på anlegget meldes Telenor på 915 09 000. Leiligheten er utstyrt med TV-dekoder med strømledning, antenneledning og fjernkontroll + internett modem med strømledning og antennekabel. Dette er stiftelsens eiendom og skal stå igjen ved utflytting. Ved innflytting skal nytt navn oppgis til Telenor som sender en mail/sms som leietaker må bekrefte at de har tatt over det utstyret som står i leiligheten.
Det er anledning å bestille tilleggskanaler/økt internetthastiget som privat avtale. Dette blir i tilfelle fakturert den enkelte direkte fra leverandøren.
SØPPEL
Leietaker skal sortere søppel i de kategoriene som alle innbyggere i Molde er pålagt: matavfall, plast, papir, glass/metall og restavfall. Matavfall og restavfall pakkes godt inn. Det er viktig at det ikke finnes matavfall i restavfallet. Søppelet presses godt sammen i kontainerne. Pappesker tråkkes flate før de legges i konteiner, plastavfallet skal være noenlunde rengjort. Klær/tekstiler leveres i Fretex konteinere. Malingsrester/brennbart/kjemikalier leveres til RIR. Møbler/interiør leveres til RIR.
Ved innflytting og utflytting blir det ofte mye ekstra søppel, det skal ikke legges i dunkene, men leveres til renovasjonsselskapet sitt deponi.
Det er ikke tillatt å sette fra seg møbler og annet i fellesganger, søppelrom eller andre fellesarealer.
ALLE som bor i boligen har felles ansvar for at det holdes orden i og omkring boligene.
VAKTMESTERTJENESTER
Utleieboligene er tilknyttet MOBO Eiendomsservice AS som sørger for plenklipping, utvendig vedlikehold og evt småreparasjoner i leiligheten.
Utleieansvarlig kontaktes hvis det skal bestilles vaktmesteroppdrag innenfor utleiers ansvarsområde.
VAKTMESTERTJENESTER – PRIVATE OPPDRAG
Dersom du ønsker å bestille privat hjelp fra vaktmester for evt å utføre de vedlikeholdspliktene du har som leietaker, eller til andre oppdrag så vil det bli fakturert fra MOBO Eiendomsservice AS etter medgått tid.
Bestilles på tlf 904 12775 | vaktmester@mobo.no
VEDLIKEHOLD
Stiftelsen har ansvar for utvendig vedlikehold. Si fra hvis du ser at noe er ødelagt og må fikses.
UTLEIEANSVARLIG
eva.vaagen@mobo.no tlf 480 65779 mellom kl 09.00 - 16.00 eller Mobo hovednr 71 25 93 00.