Øygardsvegen Boligstiftelse har 24 stk 2-roms leiligheter fordelt på 6 stk 4-mannsboliger i Øygardsvegen. Leilighetene er ca 49 kvm
Leilighetene inneholder: gang, 2 boder, soverom, stue og kjøkken. Leilighetene i 2. etg har utgang fra kjøkken til sørvendt veranda. Leilighetene i 1. etg har anledning å lage seg platting eller blomsterbed foran leiligheten - den må i tilfelle holdes i orden av leietaker.
Bor du allerede i en av disse utleieboligene?
ØYGARDSVEGEN BOLIGSTIFTELSE
Husordensregler og beboerinformasjon
Det er den enkelte leietaker sitt ansvar å sørge for at felles regler blir fulgt.
Det må være ro i alminnelige hviletider mellom kl 23.00 og 07.00, og man må ellers ikke opptre slik at det fører til sjenanse og forstyrrelser for øvrige beboere.
BRANNSIKRING
I leilighetene er det røykvarsler og brannslanger. Røykvarsleren må ikke demonteres eller flyttes. Den testes minst 1 gang i året ved å trykke på testknappen. Dersom den ikke piper varsle utleieansvarlig som sørger for at ny blir montert. Hvis det kommer svake pipelyder fra varsleren tyder det også på at den må byttes.
I enkelte leiligheter står det brannslukningsapparat. Disse må oppbevares lett tilgjengelig, og vi må få beskjed dersom det er noe feil med apparatet – evt trenger oppfylling.
Leilighetene er utstyrt med brannteppe som tilleggsutstyr – der skal brannteppet bli igjen i leiligheten ved utflytting.
Hvis leietaker utløser brannalarm og brannvesenet blir tilkalt, vil eventuelt faktura fra brann- og redningsetaten bli belastet beboer der alarmen ble utløst.
DYREHOLD
Det er i utgangspunktet ikke tillatt med dyrehold i utleieboligene. Det kan gjøres unntak i helt spesielle tilfeller (f.eks førerhund). Da skal det sendes skriftlig søknad, og evt tillatelse må være gitt før dyr anskaffes. Brudd på forbudet er oppsigelsesgrunn.
Evt skader som blir påført leiligheten på grunn av dyrehold må erstattes av leietaker. Eksempler på det kan være maling/utskifting av dører, dørkarmer og vinduskarmer som har skrapemerker. Det kan være utskifting av gulv/gulvlister/gipsplater pga urin/lukt/insekt.
FRAMLEIE
Leietaker har ikke anledning til å la andre ta over leiligheten, eller leie ut deler av leiligheten til andre.
Dersom samboerskap opphører og kontrakten står på den som flytter ut, må gjenboende samboer inngå ny leiekontrakt, være MOBO medlem og betale inn nytt depositum. Det vil ikke bli gjennomført utflyttingsbefaring i det tilfellet slik at gjenboende samboer tar over ansvaret for leilighetens tilstand ved neste utflytting.
VEDLIKEHOLD
Leieren skal vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr.
Leietaker har ansvar for å skifte lyspærer, lysrør, pakninger på kraner og jevnlig smøring av dør- og vindushengsler, samt dørlåser, slik at alt fungerer best mulig. Sluker, vannlåser, ventiler og kjøkkenventilator må også rengjøres og ettersees med jevne mellomrom.
Ønsker leietaker å bruke vaktmester til slike oppdrag må det bestilles og betales av leietaker.
Dersom det skjer akutte problemer på helg må leietaker bestille rørlegger eller elektriker direkte dersom det er nødvendig for at leiligheten skal være beboelig eller for å unngå skader på leilighet/bygg.
Ved feil på varmekabler, varmtvannstank, vinduer, ytterdør, hovedavløp, lekkasjer, fuktskader eller andre feil på bygg – ta kontakt med MOBO.
Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold.
OPPUSSING OG OPPGRADERINGER
Hvis leietaker ønsker å foreta oppussing på selv, for eksempel male vegger må det godkjennes av utleier før arbeidet igangsettes. Dersom leietaker maler/velger materialer som avviker fra stiftelsens anbefalinger, kan stiftelsen pusse opp igjen for leietakers regning i forbindelse med utflytting.
Standardfarger er Kalk og Hvit Comfort, men det kan også være brukt andre farger i de forskjellige boligene.
VENTILASJON
Leilighetene har mekanisk ventilasjon med avtrekk fra bad og kjøkken. Friskluftstilførsel skjer gjennom spalteventil i vinduer og i noen tilfeller ventil på vegg.
For å sikre god luft i leiligheten og forhindre fuktskader/sopp/mugg er det viktig at det kommer frisk luft inn i leiligheten og at luften sirkulerer. Ventiler i vindusrammer skal være åpne – dette for å sikre nok lufttilførsel til leiligheten. Dersom alle ventiler og vinduer er lukket så vil den luften kjøkkenviften behøver bli trukket inn igjennom pakninger rundt vinduer og verandadør og føre til kald trekk langs vegger/gulv.
Fettristen i kjøkkenvifta må rengjøres jevnlig – minst annenhver måned for å fungere ordentlig og unngå brannfare.
Lufting av baderom er viktig, ventil må åpnes og i de leilighetene der kjøkken og bad er koblet på samme luftekanal skal kjøkkenvifta settes på fullt før du går i dusjen – og gjerne stå på en stund etterpå for å fjerne damp/fukt. Ventil på badet må åpnes helt (skru ut lokket) og støvsuges minst et par ganger i året.
Det skal ikke henges opp våte klær til tørk inne i leiligheten uten at det er god lufting i rommet.
Pass på god utlufting gjennom ventiler/vinduer på soverom. Dersom det ligger fukt på vindu/karm tyder det på for dårlig lufting. Dette ødelegger vinduskarm og kan føre til helsefarlig mugg/sopp i soverommet.
OPPHENG AV BILDER
I utleieboligene er det ofte gips- og murvegger. Det er lov å henge opp mindre bilder og lamper ved bruk av stifter/skruer, og evt gjenbruk av eksisterende hull.
Det er ikke lov å henge opp så tunge bilder/speil/skap at man må bruke murplugger eller ekspanderende opphengsskruer. Disse ødelegger veggene og kan ikke fjernes uten at det rives større hull i veggene. Dersom slike skruer brukes vil veggen bli pusset opp for din regning når du flytter ut.
Det er ikke lov å skru noe inn i baderomsveggene, ikke kroker, ikke hyller. Bruk opphengskroker som festes med sugekopp eller dobbeltsidig tape. Ved utflytting skal rester etter dobbeltsidig tape eller andre tape/klistremetoder være ordentlig fjernet. Plasterfjerner kjøpt på apotek kan anbefales.
Dersom det generelt er for lite opphengsmuligheter på badet – ta kontakt med utleier, som vurderer om stiftelsen skal montere opp flere knagger/skap for permanent bruk.
FORSIKRING
Stiftelsens forsikring dekker bygning. Evt skader på private møbler/ eiendeler som følge av for eksempel røykskade/vannlekkasjer/veggdyr må dekkes av leietaker/leietakers innboforsikring. Det samme gjelder hvis boligen blir ubeboelige ved utbedringer.
NØKLER
Leilighetene har systemlåser og nøkkel må bestilles på særskilt skjema hos MOBO ved behov for flere nøkler. Leietaker er ansvarlig for å levere tilbake alle nøkler til leiligheten, det må redegjøres for nøkler som har blitt borte og utleier kan om nødvendig skifte lås på leietakers regning i forbindelse med utflytting.
Det er ikke lov til å bytte ut låsen til annen låstype.
Det anbefales at en ekstranøkkel oppbevares hos slekt eller venn. Vi har tilgang på hovednøkkel som kan benyttes til nødopplåsing hvis noen av våre ansatte er tilgjengelig når behovet oppstår, men tjenesten er ment som ”siste utveg” og er priset deretter. Prisen er høyere på helg enn i arbeidstiden så hvis man har mistet nøkkelen men kan bo hos kjente gjennom en helg og vente med å bestille opplåsing til mandag morgen så vil prisen være lavere.
ORDEN PÅ FELLESOMRÅDER
Alle leietakere har felles ansvar for at det til enhver tid er ryddig og ser ordentlig ut på felles tomt.
Vaktmester/innleide sommervikarer foretar plenklipping.
Brøyting av felles veier, parkering og innkjørsler utføres av innleide firma.
Håndmåking av inngangspartier og trapper samt rundt egen bil må gjøres av leietakerne.
SØPPEL
2 og 2 leiligheter deler ett sett med søppeldunker. Disse må plasseres slik at begge har lett adkomst til søppeldunkene og holdes lukket (ikke overfylles) slik at det blir minst mulig plager av lukt, fugl og rotter.
Som leietaker skal du sortere søppel i de kategoriene som alle innbyggere i Molde kommune er pålagt: matavfall, plast, papir, glass/metall og restavfall. Matavfall og restavfall pakkes godt inn før de legges i dunkene. Restavfall tømmes sjelden – så det er viktig at det ikke finnes matavfall i restavfallet. Søppelet presses godt sammen i dunkene. Pappesker tråkkes flate før de legges i dunk, plastavfallet skal være noenlunde rengjort. Klær/tekstiler leveres i Fretex konteinere. Malingsrester/brennbart/kjemikalier leveres til godkjent renovasjonsselskap. Møbler/interiør leveres til gjenbruk eller gjenvinning hos godkjent renovasjonsselskap.
Ved inn- og utflytting blir det ofte mye ekstra søppel. Det skal ikke legges i dunkene, men leveres til renovasjonsselskapet sitt deponi.
Det er ikke tillatt å sette møbler eller annet større privat avfall ved dunkene eller på fellesområdet.
ALLE leietakere og deres familier har felles ansvar for at det holdes orden i og omkring boligene.
VAKTMESTERTJENESTER
Utleieboligene er tilknyttet vaktmester i Mobo Eiendomsservice AS.
De sørger for plenklipping, utvendig vedlikehold og evt småreparasjoner i leiligheten.
Vaktmestertjenestene skal bestilles via MOBO, mobo@mobo.no eller eva.vaagen@mobo 480 65779 eller Mobo hovednr 71 25 93 00 tast 2 – vent på instruks – tast 1.
VAKTMESTERTJENESTER – PRIVATE OPPDRAG
Dersom du ønsker å bestille privat hjelp fra vaktmester for evt å utføre de vedlikeholdspliktene du har som leietaker, eller til andre oppdrag så vil det bli fakturert etter medgått tid.
Bestilles på tlf vaktmester@mobo.no tlf 904 12775.
TV-TILBUD OG INTERNETT
Det er ikke felles antenne/tv-inntak eller internettløsning for trygdeboligene i Øygardsvegen. Hver enkelt leietaker skaffer selv og betaler for nødvendig utstyr. Evt opphenging av antenner på stiftelsens bygg skal avtales på forhånd med utleier, og de skal ikke henge slik at de er til sjenanse for naboer.
TILLITSVALGT
Beboerne velger tillitsvalgt som representerer beboerne i stiftelsen sitt styre. De øvrige styremedlemmene blir utpekt av kommunen og sitter 4 år om gangen. Styresammensetningen følger kommunevalgperiodene.
Eller kopier e-post:
mobo@mobo.no
Eller kopier telefonnummer:
71 25 93 00